Sauna is de Finse benaming voor een ruimte waarin een heet luchtbad genomen wordt.

De sauna is een houten ruimte met zit- en ligbanken op verschillende niveaus.

Hoe hoger men zit, hoe warmer het is. De temperatuur ligt tussen de 65 en 95°C .

Door de erg lage vochtigheidsgraad (tussen de 5 en 15%) kunt u best niet langer dan 15 minuten in de sauna verblijven.

Werking

Je geeft je lichaam training, je ververst de vochtreserves, je bouwt weerstand op en je geeft je lichaam psyche rust en ontspanning. In de sauna moet ons lichaam “vechten”.

De hoge temperaturen in de saunacabine zorgen ervoor dat al in de eerste paar minuten de huidporiën zich openen en onze zweetkliertjes in werking komen. Door invloed van de warmte vindt in ons lichaam een vaatverwijding plaats.

De versnelde doorbloeding van de huid dient, net zoals het zweten, als afweer tegen temperatuur. We gaan zweten om ons lichaam door middel van verdamping af te koelen. Het vocht dat nodig is om te zweten, wordt direct aan ons bloed onttrokken, waardoor de bloeddruk nog meer zal dalen.

Gelukkig hebben we in ons lichaam voldoende vochtreserve en kunnen onze organen heel wat vocht missen, zodat dit te kort aangevuld kan worden.

Tips

  • Gelieve volledig op het badlaken te gaan liggen of zitten.
  • De laatste twee minuten gaan zitten met de benen naar beneden.
  • Hoe hoger u zit, hoe warmer het is.
  • Na de sessie, buiten de cabine, goed ademen.
  • Na de sessie, afspoelen in de inloopdouche. Liefst zo koud mogelijk. Koudwaterbek voorzien.
  • Pas na het douchen gebruik maken van andere baden.
  • Genoeg drinken.

Bekijk ook onze andere diensten!